Menu

Het ontstaan van DB KeukenGroep

Het is een donkere winteravond. Sint-Annaland 1991. De Zeeuwse wind brult over het land en de regen klettert uit de lucht. We zien een in elkaar gedoken gestalte met een grote koffer aanbellen bij een voordeur. Het is de jonge Arjan van Dijke, de huidige algemeen directeur van DB KeukenGroep. Hij heeft zijn eigen keukenbedrijf gestart, Ardi Keukens, en komt nog even langs om een lekkende kraan te repareren. Zo laat nog? Ja, want problemen mogen niet uitgesteld worden. Dit voorval is illustratief voor zijn mentaliteit. Het valt zijn klanten ook op, die het vervolgens door vertellen. Zo groeit zijn bedrijfje. Maar wat doet een tuinderszoon eigenlijk in de keukenbranche?

Een keukenmonteur wordt verkoper

“Omdat de tuinderij weinig opbracht, zocht ik iets anders dat ik mezelf snel kon aanleren. En wat met hard werken en een concurrerend uurloon voldoende opleverde voor mijn gezin,” vertelt Arjan. Zo start de 23-jarige in 1989 als zzp’er monteur. Keihard werkt hij voor de perfecte montage van keukens en badkamers. Maar 1 ding bevalt hem niet. Als klanten van het keukenbedrijf ontevreden zijn over niet nagekomen afspraken door dit keukenbedrijf, dan betalen ze de montage niet. Regelmatig moet hij – buiten zijn toedoen – wachten op zijn geld. Probleemloze montage begint dus al bij de verkoop. Zo start hij in 1991 Ardi Keukens (van Arjan en zijn vrouw Dineke van Dijke-Bleijenberg).

DB Keukens in 1991. Auto met aanhanger.

Overdag monteren, 's avonds verkopen

“Ik word altijd een beetje zenuwachtig van geld lenen, en zelf had ik ook geen geld voor een showroom. Dus ging ik ’s avonds met monsters, een tiental deurtjes, bladstalen en twee catalogi voor apparatuur langs de deur om keukens te verkopen.” Overdag bleef hij keukens monteren. Een goede verkoper die luistert naar de wensen van de klant, was Arjan toen echter totaal niet. Aanvankelijk houdt hij overal hetzelfde technische verhaal. “Ja, uh, dat was het dan,” sloot hij steevast af. Maar toch werden hem nieuwe keukens gegund. “Dankzij mijn superzuinige vrouw die de financiën deed, lukte het om met de aanbetalingen van de eerste klanten, de keukenfabrikant te betalen.”

Arjan Dineke van Dijke - DB KeukenGroep

De eerste showroom, Ardi in Sint-Annaland

Arjan valt positief op omdat hij hard werkt om het zijn klanten naar wens te maken. De mond-tot-mond reclame snelt voor hem uit, en Ardi Keukens verwerft grote regionale bekendheid. Zo kan hij in 1995 een showroom met complete keukenopstellingen openen. De eerste personeelsleden komen in dienst. Gerhard Bleijenberg wordt opgeleid tot keukenmonteur en Karel van Dijke tot keukenverkoper. Ook later, als het bedrijf groeit, blijkt de grote familie een onuitputtelijke bron van personeel. Hierdoor ontstaat een familiebedrijf met medewerkers die elkaar door en door kennen en vertrouwen. Het leidt tot de opening van nieuwe vestigingen om meer landelijke dekking te verkrijgen.

Ardi-Keukens-DB-KeukenGroep

Landelijke dekking met showrooms

In 1996 opent Arma Keukens (naar de namen Aart de Bruin en Marja de Bruin-Bleijenberg) in Nunspeet. Aart regelt de verkoop, Marja de administratie, Gerhard Bleijenberg de montage en ome Brand het transport!
Ardi en Arma gaan in 2000 verder als DB KeukenGroep en openen in hetzelfde jaar Pelma Keukens in Goes (Pelma komt van de voorletters van de eerste vijf kinderen van Arjan en Dineke). Vervolgens openen:

  • Adee Keukens, Rijssen, 2002
  • Avanti Keukens, Kesteren, 2007
  • Keur Keukens, Haarlem, 2009

Op onze website vindt u meer informatie over onze showrooms.

Ontstaan DB Keukens
Ontstaan DB Keukens
Ardi-Keukens-monteurs-DB-KeukenGroep

Een bedrijf zoals je nergens anders tegenkomt

Nu, ruim een kwart eeuw later, telt DB KeukenGroep ruim 200 medewerkers en vierde zij in 2016 haar 25ste verjaardag. De unieke werkwijze geeft klanten het gevoel dat ze bij DB KeukenGroep vol vertrouwen alle keukenstijlen en badkamers kunnen aanschaffen. In alles wordt het duidelijk dat de visie (Probleemloze montage begint bij de verkoop) waar Arjan van Dijke ooit mee begon, nog steeds invulling geeft aan de manier waarop de medewerkers hun werk doen voor de klant. DB KeukenGroep wil een solide organisatie zijn, die met enthousiaste medewerkers op een unieke en dynamische wijze streeft naar de hoogste klantwaardering.

Van links naar rechts: W. van Lit (financieel directeur), A.J. van Dijke (algemeen directeur) en A. de Bruin (operationeel directeur).

Directie DB KeukenGroep

Alles voor een tevreden klant

Dagelijks levert DB KeukenGroep met haar zeven pluspunten het bewijs een solide organisatie te zijn. De kwalitatief hoogwaardige keukens worden uitsluitend naar wens van de klant samengesteld. Offertes zijn transparant en zonder vage toeslagen. De prijzen zijn laag en netto door grootschalige inkoop en afspraak is afspraak. Uitstekende service en montage door eigen monteurs dragen bij aan de hoge klanttevredenheid van DB KeukenGroep. Onze enthousiaste medewerkers voelen zich sterk verbonden met onze kernwaardes:

  • Oprecht
  • Betrokken
  • Gedreven

Wilt u nader kennismaken? Maak een afspraak!

Banner DB KeukenGroep

Meer informatie?

Wilt u meer weten over ons familiebedrijf DB KeukenGroep? Lees dan over onze visie of onze unieke eigen montage en maak kennis met de medewerkers. Daarnaast kunt u ook ons gratis magazine opvragen, voor een verdere kennismaking met ons product en ons bedrijf. Natuurlijk kunt u ook vele tientallen klantervaringen op onze website lezen of bekijk honderden klantreviews op de onafhankelijke reviewsite Qasa.nl.
Uiteraard staan wij u het liefst persoonlijk te woord in onze showroom, om u zo meer te vertellen over ons bedrijf en onze passie voor enthousiaste klanten. U bent van harte welkom! 

Bekijk onze bedrijfsfilm